Odpovede na najčastejšie otázky

  • Kto je a čo robí manažér kvality?

    Zjednodušene povedané, manažér kvality je vo firme zodpovedný za riadenie kvality. Prakticky to znamená, že má na starosti vytváranie, udržiavanie a zlepšovanie systému riadenia kvality naprieč celou organizáciou, stanovuje a optimalizuje procesy riadenia kvality a zodpovedá za ich správne fungovanie.

  • Čo je systém?
    Systém je označenie pre súhrn najrôznejších prvkov (nástrojov a pomôcok), ktoré sú vzájomne pospájané, spoločne fungujú a vzájomne sa ovplyvňujú a to s určitým cielom.

  • Prečo zavádzať systém manažérstva?
    Najčastejšie dôvody sú:
    Externé

    • Získať vyšší tržný podiel prostredníctvom konkurečnej výhody zvýšením image,
    • Vyžaduje to zákazník,
    • Častá podmienka u verejných zákazok,
    • Zaistit overiteľné plnenie zákonných požiadaviek.

    Interné

    • Zprehladniť a stabilizovať procesy vo firme, realizačné a systémové,
    • Zvýšiť výkonnosť, produktivitu,
    • Vymedziť zodpovednosti vo firme.
  • Prečo zavádzať systém environmentálneho manažérstva?
    Dôvody pre zavedenie sú interné a externé.  Interné:  identifikácia  a sprehľadnenie činnosti podniku v oblasti životného prostredia  – tzv. environmentálnych aspektov, identifikácia všetkých právnych a iných požiadaviek v ŽP, popísanie a sprehľadnenie  činností ktoré majú vplyv na ŽP, eliminácia možných environmentálnych havárii,  ich efektívne zvládnutie  a odstránenie,  zvýšenie spokojnosti zákazníkov, sprehľadnenie riadenia  dokumentácie, určenie zodpovedností a právomocí zamestnancov v oblasti ŽP). Externé: vylepšenie image podniku, plnenie požiadaviek odberateľov a účasť na tendroch, príp. verejných obstarávaniach.
  • Aké sú prínosy zavedenia systému manažérstva bezpečnosti a ochrany zdravia pri práci ?
    Minimalizuje sa vznik rizík nehôd, pracovných, prípadne smrteľných úrazov ,
    Zvýšenie kontroly možných nebezpečenstiev (rizík) a ich včasnú lokalizáciu a minimalizáciu vďaka jasne stanoveným a vypracovaným havarijným plánom, politiky a cieľom
    prehľadnosť v oblasti kvalifikácie zamestnancov
    zlepšenie prípravy na mimoriadne udalosti
    zvýšenie starostlivosti o zamestnancov v oblasti BOZP
    posilnenie povedomia zodpovednosti zamestnancov za ochranu vlastného zdravia
    zlepšenie vzťahu so zamestnancami, verejnosťou a štátnymi inštitúciami
    prípadné úspory na pokutách a iných represiách zo strany kontrolných orgánov
    zvýšenie kvality a dôveryhodnosti pre zákazníkov, banky, poisťovne a pod.
    zlepšenie postavenia Vašej spoločnosti na trhu
    zvýšenie image Vašej spoločnosti
  • Aké všeobecné požiadavky musia spĺňať ciele integrovaného systému manažérstva?
    Strategické ciele: plán rastu pre budúce obdobie, splnenie požiadaviek zákazníka, zaistenie flexibility služieb, zlepšenie efektívnosti prevádzky, riadenie zmien, riadenie obchodných vedomostí, zvýšenie „hodnoty“ poskytovaných služieb, riadenie akcionárskych vyhliadok do budúcnosti.
    Prevádzkové ciele: minimalizovanie dokumentácie, maximálna prehľadnosť, minimalizovanie byrokracie, optimalizácia technológie, minimalizácia rizík.
  • Aké všeobecné požiadavky musí spĺňať politika integrovaného systému manažérstva?
    Zahŕňa politiku SMK. SMBOZP a EMS
    SMK:
    Vrcholový manažment musí zaistiť, aby politika kvality:
    bola primeraná účelu organizácie,
    obsahovala záväzok spĺňať požiadavky a trvalo zlepšovať efektívnosť SMK,
    poskytovala rámec na vypracovanie a preskúmanie cieľov kvality,
    bola zverejnená a pochopená v rámci organizácie,
    bola preskúmaná s ohľadom na trvalú vhodnosť.
    SMBOZP:
    Politiku BOZP definuje a vyhlasuje vrcholový manažment a musí byť:
    dokumentovaná, zavedená a udržiavaná na všetkých úrovniach organizácie,
    oznámená všetkým zamestnancom, aby si boli vedomí svojich záväzkov v oblasti BOZP,
    byť dostupná všetkým zainteresovaným stranám,
    pravidelne preskúmaná, aby sa zabezpečila dôležitosť a vhodnosť pre organizáciu,
    vytvára základný rámec pre stanovenie cieľov BOZP.
    ESM:
    Environmentálnu politiku definuje a vyhlasuje vrcholový manažment a musí byť:
    primeraná charakteru a rozsahu environmentálnych vplyvov činností, výrobkov a služieb,
    obsahovať záväzok k neustálemu zlepšovaniu a prevencii znečisťovania,
    obsahovať záväzok na dodržiavanie aplikovateľných prácnych požiadaviek, ktoré sa org. zaviazala plniť, ktoré sa vzťahujú na jej environmentálne aspekty,
    byť dokumentovaná, zavedená a udržiavaná na všetkých úrovniach organizácie,
    byť oznámená všetkým osobám, ktoré pracujú pre org. alebo v jej mene,
    byť dostupná všetkým zainteresovaným stranám,
    pravidelne preskúmaná, aby sa zabezpečila jej relevantnosť pre organizáciu,
    poskytuje rámec na stanovenie a preskúmanie environmentálnych cieľov a cieľových hodnôt.

  • Aké sú najčastejšie chyby pri zatepľovaní?
    Je ich mnoho, ale vyplývajú hlavne z nedostatočnej prípravy (nekvalitne spracovanej projektovej dokumentácie  alebo jej úplnej absencie), nekvalitnej práce zhotoviteľa a zo snahy zlacňovať realizáciu či už vplyvom kombinácie vrstiev vytváraním z materiálov iného systému, alebo vynechaním, napr. rôznych profilov a tmelov.
  • Ako sa im vyhnúť?
    Asi jediným spôsobom: rešpektovaním odborníkov aj keď nie sú lacní, ale vykonajú zodpovednú prácu; čo sa  týka projektantov, zhotoviteľov, ale aj technického dozoru.
  • Do kedy platia certifikáty vydané podľa normy OHSAS 18001:2007?
    Certifikácia systémov manažérstva podľa normy OHSAS 18001:2007 nebude platná po uplynutí troch rokov od publikovania normy ISO 45001:2018.
    Všetky novo vydané certifikáty podľa starej normy OHSAS 18001 budú mať obmedzenú platnosť, a to do12.3.2021
  • Čo by sme mali urobiť ako prvé v rámci prechodu na normu ISO 45001:2018?
    Organizáciám používajúcim OHSAS 18001:2007, sa odporúča vykonať nasledovné činnosti:
    – zabezpečiť si výtlačok normy ISO 45001,
    – identifikovať nedostatky v systéme OHSAS, ktoré je potrebné riešiť, aby sa splnili všetky nové požiadavky,
    – vypracovať plán implementácie,
    – zaistiť splnenie všetkých nových potrieb na kompetentnosť a zvýšiť povedomie všetkých strán, ktoré majú dopad na efektívnosť systému OHSAS,
    – aktualizovať existujúci OHSAS, aby spĺňal nové požiadavky a verifikovať jeho efektívnosť – vykonať interné audity,
    – tam, kde je to vhodné, spojiť sa s certifikačným orgánom kvôli potrebným informáciám k príprave na prechod.
top